Skillnad mellan versioner av "Arjeplogs godsstation"
Rangius (Diskussion | bidrag) (Skapade sidan med ''''Arjeplogs godsstation''' byggdes på 1920-talet som godsstation för Statens Järnvägar. I folkmun kallades den ofta för "stationen" eller "järnvägsstationen", men var...') |
Rangius (Diskussion | bidrag) |
||
Rad 1: | Rad 1: | ||
− | '''Arjeplogs godsstation''' byggdes på 1920-talet som godsstation för Statens Järnvägar. I folkmun kallades den ofta för "stationen" eller "järnvägsstationen", men var aldrig en järnvägsstation. | + | '''Arjeplogs godsstation''' byggdes på 1920-talet (1928?) som godsstation för Statens Järnvägar. I folkmun kallades den ofta för "stationen" eller "järnvägsstationen", men var aldrig en järnvägsstation. Byggnaden revs 1986. En del av byggnaden står idag utanför Torborg (enligt Lars-Ove Hellander, det är HTÖ som har den tydligen). |
+ | |||
+ | Planer fanns att tvärbanan Jörn - Arvidsjaur skulle gå till en by nära Arjeplogs kyrkby, men drogs istället till Slagnäs. En "espeditionell järnvägsstation" uppfördes - i likhet med Pajala - med namnskylt. Stationen var belägen vid Skeppsviken och fungerade även som busstation. Den byggdes ut och ändrade yttre skepnad vid slutet av 1950-talet. | ||
+ | |||
+ | Biljetter (handskrivna) gick att ordna och man kunde polletera sitt bagage. Många resande, mycket fraktgods, utlämningsställe för vin- och spritdrycker m.m.. Rune Jonsson och Lars-Ove Hellander var de två sista som jobbade på stationen. Flera jobnbat där, som Volmar Fjällström (1931-2013) på 1950-talet, Rune Jonsson från 1950-talet. Stig Hellander jobbade med Rune länge, även Kurt Ackerdal. | ||
+ | |||
+ | Kiosken vid Storgatan hängde ihop med järnvägsstationen. En Pressbyråkiosk som andra stationer med räls hade. Från Pressbyrån distribuerades tidningarna till de andra kioskerna i samhället. Pressbyrån lade ned sin verksamhet 1972 eller 1973 och såldes till Karlséns. (OBS! 16 dec 1971?). Gudruns föräldrar anställdes av Pressbyrån i början av 1950-talet. Före det var det en med namnet Larsson som även hade droskbil. Pressbyrån som bolag hörde inte ihop med järnvägen men av praktiska skäl placerades kioskerna intill stationerna. Hildur Charlotta Larsson, kioskägare, (f.1912 i Nysätra) g.m. Viktor Evert Larsson (f.1906 i Skellefteå) droskbilägare. | ||
+ | |||
+ | ==Stationsföreståndare== | ||
+ | 1930-196(0) Felix Karlman | ||
+ | 196(0)-1986 Rune Jonsson |
Versionen från 3 september 2019 kl. 19.40
Arjeplogs godsstation byggdes på 1920-talet (1928?) som godsstation för Statens Järnvägar. I folkmun kallades den ofta för "stationen" eller "järnvägsstationen", men var aldrig en järnvägsstation. Byggnaden revs 1986. En del av byggnaden står idag utanför Torborg (enligt Lars-Ove Hellander, det är HTÖ som har den tydligen).
Planer fanns att tvärbanan Jörn - Arvidsjaur skulle gå till en by nära Arjeplogs kyrkby, men drogs istället till Slagnäs. En "espeditionell järnvägsstation" uppfördes - i likhet med Pajala - med namnskylt. Stationen var belägen vid Skeppsviken och fungerade även som busstation. Den byggdes ut och ändrade yttre skepnad vid slutet av 1950-talet.
Biljetter (handskrivna) gick att ordna och man kunde polletera sitt bagage. Många resande, mycket fraktgods, utlämningsställe för vin- och spritdrycker m.m.. Rune Jonsson och Lars-Ove Hellander var de två sista som jobbade på stationen. Flera jobnbat där, som Volmar Fjällström (1931-2013) på 1950-talet, Rune Jonsson från 1950-talet. Stig Hellander jobbade med Rune länge, även Kurt Ackerdal.
Kiosken vid Storgatan hängde ihop med järnvägsstationen. En Pressbyråkiosk som andra stationer med räls hade. Från Pressbyrån distribuerades tidningarna till de andra kioskerna i samhället. Pressbyrån lade ned sin verksamhet 1972 eller 1973 och såldes till Karlséns. (OBS! 16 dec 1971?). Gudruns föräldrar anställdes av Pressbyrån i början av 1950-talet. Före det var det en med namnet Larsson som även hade droskbil. Pressbyrån som bolag hörde inte ihop med järnvägen men av praktiska skäl placerades kioskerna intill stationerna. Hildur Charlotta Larsson, kioskägare, (f.1912 i Nysätra) g.m. Viktor Evert Larsson (f.1906 i Skellefteå) droskbilägare.
Stationsföreståndare
1930-196(0) Felix Karlman 196(0)-1986 Rune Jonsson